Professional (foto)Organizer

Foto organizing

veilig vindbaar toegankelijk

Foto’s op orde  |  foto organizing

 

De fotoberg
Het lijkt een groot voordeel dat we sinds de intrede van digitale fotografie ‘ongestraft’ kunnen fotograferen; waar we voorheen selectief waren en meestal maar één foto van een bepaalde gebeurtenis maakten, schieten we nu maar raak en door de slimme Apps worden de foto’s meteen ‘ergens’ ingestopt. Ook zijn er nog de talloze plastic mapjes en schoenendozen die rondzwermen en al jaren op ‘to do lijstjes’ staan om iets mee te doen.
Het is dus vrij normaal om je ‘overwhelmed’ te voelen en het idee te hebben geen controle te hebben over jouw (digitale) foto’s. Het is de veelheid in combinatie met technische kennis die ontbeert en natuurlijk kost het ook tijd…
Hoe fijn zou het zijn als je kunt genieten van je foto’s; samen dierbare herinneringen kunt ophalen en familieverhalen vertellen op verjaardagen of andere vieringen: foto’s verbinden.
En ook is het een last minder als je je geen zorgen meer hoeft te maken over de ‘houdbaarheid’ van al je foto’s.


Foto organizer: het goede nieuws is, het is te doen!
Gelukkig zijn er tegenwoordig ’foto organizers’*: de Marie Kondo voor je foto’s
Ik kan je op weg helpen en dat kan op verschillende manieren: wil je een workshop volgen of individueel aan de slag met de foto organizer.

* In 2017 was ik in Londen met een aantal collega organizers ivm de jaarlijkse APDO conference waar Cathi Nelson over Foto Organizing een lezing hield: we waren meteen geïnspireerd en hebben ons verder verdiept in foto-organizing. In 2018 is FON = Foto Organizers Nederland opgericht: fotoorganizersnederland.nl/
We zijn allemaal lid van ‘The Photo Managers’ [TPM] en de NBPO [Nederlandse Beroepsvereniging Professional Organizers]

1000 foto's
3FB6B15D-BA33-4C67-8D4F-2424A8D3C8BC_1_105_c
Foto's op Orde Insta post 1080x1080
Aan de slag met de foto organizer
Is je fotocollectie een chaos, wil je graag overzicht, een goede ordeningsstructuur, of nu eindelijk eens metadata toevoegen?
Aan de hand van een uitgebreide intake bespreken we de wensen en mogelijkheden; we inventariseren wat er allemaal is en je bepaalt je doel. Omdat er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn, is het belangrijk de vraag te verhelderen. Ook wil ik expliciet bespreken wanneer zijn jouw ‘foto’s op orde’? Zelf vind ik een minimaal doel: ‘veilig, vindbaar en toegankelijk’. 
Vervolgens zullen er keuzes gemaakt worden om tot een haalbaar project te komen, met eventueel een stappenplan als vervolg. Op dit gebied is veel mogelijk, zowel met kleine als grotere projecten, want er zijn talloze mogelijkheden om iets met je foto’s te doen!
Daarna bepaal jij hóe je aan de slag wilt; wil je veel zelf doen, wil je het samen doen, wil je leren om jouw systeem uiteindelijk zelf bij te houden of wil je (deel)projecten uitbesteden. Zie verder bij DIY – DWY – DFY of volg een workshop.

Foto's op Orde: veilig | vindbaar | toegankelijk

Mogelijkheden m.b.t. analoge, papieren foto’s:
  • de losse foto’s digitaliseren om ze veilig te kunnen bewaren;
  • begeleiding bij keuzes maken in de veelheid;
  • de schoenendozen met losse foto’s zo organiseren dat ze ingeplakt kunnen worden
  • een themaboek maken;
  • jaaralbums maken;
  • ‘stok achter de deur om eindelijk eens te beginnen!’
Mogelijkheden m.b.t. digitale foto’s:
  • verzamelen en veilig stellen;
  • dubbele en gelijksoortige foto’s snel opsporen en verwijderen;
  • structuur creëren zodat foto’s teruggevonden kunnen worden;
  • toegankelijk foto-archief opzetten dat daarna zelf bijgehouden kan worden;
  • een papieren album maken van digitale foto’s;
  • technische kennis bijbrengen zodat men zelf verder kan.
  • wel of geen Cloud: wat is geschikt voor mij?

Workshop

Workshop:‘‘Aan de slag met de Fotoberg: de bezem erdoor!’

 € 75,-  incl. btw, koffie – thee – koek

Tijdens de Nationale Opruimweek organiseert ‘professional foto organizer’ Karin Brouwer de workshop ’Aan de slag met de Fotoberg: de bezem erdoor’;  Je Foto’s ordenen en opschonen: hoe doe je dat? 
En ditmaal extra aandacht voor duurzaam organiseren, een digital clean-up. Wist je dat het ‘digitale leven’ vervuilender is dan vliegen? Aldus een artikel in NRC, dd 2023/06/08

Help waar moet ik beginnen?
Is jouw fotocollectie een chaos, wil je graag overzicht, een goede ordeningsstructuur om eindelijk eens dat album te kunnen maken? Vaak is het de veelheid aan foto’s, de Fotoberg, in combinatie met technische kennis die ontbreekt, waardoor je niet weet hoe te beginnen.

Veilig vindbaar toegankelijk
In deze workshop krijg je inzicht in wat foto’s voor jou betekenen en wat je ermee wilt doen, welke keuzes je kunt maken, welke foto’s je bewaart en welke weg kunnen.  Je leert welke mogelijkheden er allemaal zijn, bv kies je als systeem voor een mappenstructuur of een programma, op welke manieren kun je ontdubbelen
En uiteraard hoe je ervoor zorgt dat jouw foto’s veilig, vindbaar en toegankelijk zijn.

Duurzaam: Hoe groen zijn jouw foto’s?
Er is extra aandacht voor duurzaam organiseren en wat kun je er zelf aan kunt doen. Wel of geen Cloud bv, en hoeveel foto’s heb je nodig? Less is more: dat geldt ook voor foto’s!

Stap voor stap
Ik geef tips en advies over de werkvolgorde, over welke Apps je kunt gebruiken, een stappenplan te maken. En hoe te starten met jouw project, zodat je thuis verder aan de slag kunt gaan. De workshop is geschikt voor zowel digitale als analoge foto’s. Neem je laptop, telefoon of schoenendoos met foto’s mee om alvast een begin te maken. 
Kleine groep, maximaal 7 personen, waardoor individuele aandacht mogelijk is. 

Nazorg
Na 3 weken is er een individueel ’terugbelmoment’ cq online begeleiding, van 30 minuten om te bespreken hoe ver je bent, vragen te stellen of als ‘stok achter de deur’

.

  • Datum en tijd      
    donderdag 28 maart 24   10.00 – 12.30 uur
  • Duur:  workshop 2,5 uur  + 30 minuten individuele begeleiding
  • Kosten: €75,- incl btw
  • Locatie: Laren  Brinkhuis

Individuele begeleiding

DIY

Do It Yourself

Opstarthulp voor zowel geprinte als digitale foto’s

Wil je je het fotoproject, bijvoorbeeld het organiseren van al jouw digitale foto’s, het liefst zelf doen, maar heb je nog wat opstarthulp nodig en/of een duidelijk Plan van Aanpak? Dan is het DIY pakket een goede oplossing.

Misschien heb je een vraag over een specifiek onderdeel van het project, zoals bijvoorbeeld het maken van een Hub, het toevoegen van keywords om foto’s sneller terug te vinden of wil je graag ‘sparren’ over welk systeem je wilt gaan gebruiken, het kan allemaal.

De organizer kan bij jou aan huis komen of er wordt afgesproken op de werkplek van de organizer. Er kan ook een online-afspraak worden gemaakt. En je kunt ook altijd nog een dagdeel bijboeken, als je meer hulp nodig hebt.

DWY

Do it With You

Samen aan de slag met digitale foto’s of de schoenendozen

Omdat het zo’n gigantisch project is, waar je al jaren tegenop hebt gezien en in het geval van digitale foto’s misschien ook te weinig technische kennis hebt, is het een goed plan om het samen te doen met een ervaren organizer!

Samen bespreken we jouw wensen en wordt er een Plan van Aanpak gemaakt. Dan gaan we aan de slag: de foto-organizer gaat naast jou zitten om een aantal onderdelen samen te doen. Meestal laat de organizer het jou zelf uitvoeren waardoor je leert; zij kijkt en helpt mee.

Desgewenst krijg je huiswerkopdrachten tussendoor en de organizer houdt vinger aan de pols. Het huiswerk en volgende afspraken helpen je als ‘stok achter de deur’ om een groot project af te krijgen

DFY

Done For You

Je project wordt uitbesteed, de organizer doet het voor jou

Het kan voorkomen dat je niet de tijd en energie hebt om zelf aan de slag te gaan, maar dit project wel op jouw prioriteitenlijst hebt staan. In dat geval kun je een foto-organizer inhuren die het voor jou gaat doen.

Het kan om het hele project gaan of om een deelproject. Een voorbeeld van een deelproject kan zijn ‘alles geordend in jaarmappen bij elkaar en ontdubbelen’ waardoor het een ‘behapbare hoeveelheid’ is geworden en jij zelf verder gaat met het maken van albums.

Hieraan gaat altijd een uitgebreide intake en inventarisatie vooraf; er worden duidelijke afspraken gemaakt. Bij grote projecten zal er tussendoor contact zijn om je op de hoogte te houden van vorderingen.

Tarieven

 

Individuele begeleiding 

Dagdeel: in principe werk ik per dagdeel op basis van mijn uurtarief.
Dit is ook mogelijk op afstand, via skype of Zoom bijvoorbeeld.

Uurtarief:

  • €70,- (incl. btw en reiskosten*)
    als we de foto’s samen organizen, dit geldt voor minimaal 3 uren achtereen.
    Ik  kan bij jou aan huis komen of er wordt afgesproken op de werkplek van de organizer. Er kan ook een online-afspraak worden gemaakt.
  • € 62,50,- (incl. btw)
    als ik alleen aan de slag ga op mijn werkplek; de DFY variant
    (met duidelijke afspraken natuurlijk).

* Reiskosten worden niet gerekend binnen een straal van 30 km; daarna zijn de kosten € 0,35 p/km

Standaardpakket ‘Foto’s op Orde’ voor particulieren

€ 425,- incl. btw
6 uur sorteren en organiseren. Uit te breiden met een extra pakket of uren.

Wat krijg je:

  • een uitgebreide telefonische intake
  • 2 x 3 uur samen werken
  • huiswerk tussen de afspraken in
  • 2x online-coaching 30 minuten

Workshop

€ 75,- incl. btw

Maak een start met het organiseren van je foto’s. In deze workshop leer je wat de mogelijkheden zijn, welke keuzes je kunt maken en hoe te starten met jouw project en een stappenplan te maken. Ik geef tips en advies zodat je thuis zelf aan de slag kunt gaan. Kleine groep, maximaal 5 personen, waardoor individuele aandacht mogelijk is.

Datums: zie hierboven

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten?

Neem vrijblijvend contact met me op.
De telefonische kennismaking en (korte) inventarisatie is gratis

Uw alineatekst