Professional (foto)Organizer

Structuur

Genoeg van Teveel

Structuur aanbrengen  |  professional organizing

 

“… Als ik of jij iets koop, betalen we niet met geld: we betalen met de tijd van leven die we hebben besteed aan het verdienen van dat geld. Het verschil is dat je geen leven kunt kopen. Het leven verstrijkt gewoon. En het is vreselijk om je leven te verspillen door je vrijheid in te leveren.”

Citaat uit voorwoord van ‘Fundamenten’, Ramsey Nasr, Amsterdam 2021,  door José Mujica, president Uruguay 2010 -2015,  die ruim 10 jaar in eenzame opsluiting zat en tijd had om na te denken. 

Rust en ruimte in huis en hoofd

En nu over naar de orde van de dag, want de meesten van ons hebben een huis vol met spullen en ‘Genoeg van Teveel’.
De toegenomen welvaart van de afgelopen 50 jaar heeft namelijk ook een keerzijde. Het is best een uitdaging om je tegenwoordig staande te houden in de overvloed aan spullen, papieren en keuzemogelijkheden. Bewust omgaan met tijd en energie, bewust keuzes maken is belangrijk voor de balans werk -privé. En als je te maken hebt met ziekte, scheiding, een andere tegenslag of een diagnose zoals b.v. ASS, ADHD, hoarding, is dit alles nog veel lastiger. Want in het land waar bijna alles te koop is, worden tijd en aandacht steeds waardevoller: die kun je immers maar eenmaal besteden. Bovenstaand voorwoord is dan ook een pleidooi voor soberheid.

Wat is een professional organizer? 
In het dagelijks leven komt er veel op je af. Heb je behoefte aan meer rust, ruimte en overzicht, schakel dan een professional organizer in van de NBPO. Een professional organizer begeleidt klanten bij het maken van keuzes en het aanbrengen van structuur. Hierdoor kun jij optimaal genieten van wat voor jou belangrijk is. [bron: website NBPO]

In mijn werk heb ik afgelopen 20 jaar gemerkt dat steeds meer mensen graag een ’simple living’ willen, willen ‘minimaliseren’, ontspullen. Het boek ‘Stuffocation’ van James Wallman heeft mij zeer geïnspireerd en in zijn onderzoek is hij, simpel gezegd, tot de conclusie gekomen dat men gelukkiger wordt van ervaringen dan van spullen: meer leven met minder.

Men heeft Genoeg van Teveel, wil ‘Rust en ruimte in huis en hoofd’ om daardoor toe te kunnen komen aan de dingen die men echt belangrijk vindt. Hierbij speelt steeds vaker een rol dat men duurzamer wil leven, minder wil verspillen en beter met onze planeet wil omgaan. De waarde inzien van tijd, energie en grondstoffen neemt toe: spullen wegdoen naar een goed doel geeft dan dubbel voldoening.

Genoeg van Teveel: meer Leven met Minder

 

Hoe kan ik als organizer jou helpen?
Ben je al lang van plan om zelf te beginnen, maar kun je de moed niet opbrengen of ben je na een paar dappere pogingen gestrand? Soms werkt het Teveel verlammend en zie je door de bomen het bos niet meer. 
Samen bespreken we jouw wensen en mogelijkheden en hoe de begeleiding vorm gaat krijgen:  we gaan een paar dagdelen samen aan de slag of kan ik jou helpen met de logistiek, een Plan van Aanpak voor jou maken en als projectmanager fungeren.

Vormen van begeleiding:

  • DIY [Do it Yourself] ik kan jou begeleiden naar het gewenste doel, jou begeleiden om focus te houden, waardoor je zelf ‘stap voor stap’ jouw doel gaat behalen.
  • DWY [Do it With You] ik kan samen met jou het plan uitvoeren.
  • DFY [Done For You]: onder bijzondere omstandigheden kan ik een (deel van) project overnemen.
  • Ook bied ik een ‘opstarttraject’ aan: een goede manier om je op weg te helpen; zie verder hieronder.

“Wie wat bewaart, heeft veel spullen!”

Mijn werk bestaat deels uit ’supportive decision making’; mensen begeleiden bij het maken van keuzes, omdat ze gemotiveerd zijn om het anders te gaan doen. We bespreken welke criteria van toepassing zijn, waarom je iets wilt bewaren, hoe je grenzen kunt stellen, niet alleen aan jouw spullen, maar ook aan jezelf.
En spullen wegdoen naar een goed doel, kan zelfs een goed gevoel geven.
Het gaat ook om begeleiden bij loslaten en dat is niet altijd makkelijk, want het gaat meestal gepaard met verlies.

Een ander deel van mijn werk is begeleiden bij ’structuur aanbrengen’: ordenen, categoriseren, labelen, vaste plekken, logische structuur aanbrengen waardoor er overzicht komt en spullen en papieren makkelijk ’terugvindbaar’ zijn. 
Ook structuur aanbrengen in huishouden, bv een schema waarin ritme en routine houvast geven, kan hier onderdeel van zijn.
Creatieve opbergplekken bedenken en ’Structuur met Stijl’, is mijn lust en mijn leven.  Bij grotere projecten werk ik graag samen met interieurarchitecten.


Opruimen is nooit een doel op zich, maar een middel om inzicht en overzicht te creëren waardoor iemand zich weer kan richten op zaken die hij echt belangrijk vindt.

2
Houden van je spullen titel toevoegen-2

Opstarttraject

Bij het opstarttraject ga je samen met de organizer een dagdeel aan de slag op lokatie.
Dit gebeurt na een uitgebreide intake,  waarin we achterhalen wat wensen zijn en waar knelpunten zitten en welke functie deze hebben. Daarna krijgt men tot 3x toe opdrachten mee om zelf verder te gaan, die we vervolgens (telefonisch) bespreken.

Het werkt het beste als het hele traject in korte tijd wordt uitgevoerd. Hierdoor ervaar je de positieve werking van een opgeruimde ruimte aan den lijve! En dat stimuleert enorm om door  te gaan en het ook zo te houden! Dat is wat ik helemaal eens ben met collega Marie Kondo: ook zij stimuleert mensen om zo snel mogelijk het traject af te ronden!

Wat levert het op?

Voordeel van dit traject is de unieke combinatie van de organizer aan huis, die zich op de specifieke situatie kan richten [maatwerk] en vervolgens opdrachten geeft om zelf door te gaan.

Je krijgt inzicht in jouw eventuele valkuilen en leert gaandeweg  ‘tips & tricks’ en de kosten kunnen door het zelf doorgaan aanzienlijk beperkt worden.
En wat te denken van het effect van de ‘stok achter de deur’ !

Ook is dit traject zeer geschikt voor een ‘werkplek aan huis’; behalve aan de stapels papieren  zal ook tijd besteed worden aan prioriteiten stellen en keuzes maken.

Het traject:

  •  intake (telefonisch)
  • dagdeel samen aan de slag (4 uur)
  • 3 x telecoaching (half uur) 


Prijs  € 325,- [incl. 21% btw, excl. reiskosten, voor particulieren]

*Voorbeeld van een opstart-traject is te lezen in KekMama 2, ‘Organiseren kun je leren’ oftewel Good Housekeeping, (pag. 632