Professional (foto)Organizer

als opruimcoach cq ‘Professional Organizer’, help ik jou bij het creëren van rust, ruimte en overzicht.

Virtual Summit The Photomanager 2020: over ‘archive – sort – search – share– secure’

Als Familie en Familiegeschiedenis je echt aan het hart gaan, is het zaak de fotoverzameling goed georganiseerd te hebben!

De FON heeft zich verder verrijkt en verdiept in kennis en vaardigheden: ook de eigen ontwikkeling staat niet stil. Een level up!

Wel 5 dagen lang heb ik allerlei ‘Classes’ gevolgd samen met nog 2 FON-collega’s. Vanwege Corona werd de jaarlijkse conferentie niet in Atlanta gehouden, waardoor er een virtuele versie kwam en wij hem klimaatneutraal konden volgen!

We zijn overspoeld met enthousiasme en informatie over ‘metadata en digitaal organiseren, analoge foto’s ordenen, archiveren, restauratie, albums en vormgeving en nog meer.

Onze Amerikaanse collega’s bieden al jarenlang een dankbare service aan allen die ‘family history ‘ hoog in het vaandel dragen en de tijd en technologie ontberen het allemaal zelf te doen.

Belangrijke tip:
gebruik altijd een harddrive als 1e backup en de ‘cloud’ als 2e backup.

Een collega vertelde over het hele proces van ‘scary room’, waar het een chaos is van alle dozen, boxen, albums, mapjes etc, tot een geordende verzameling foto’s, al dan niet in albums. Hierbij was sprake van echt speurwerk met voorbeelden van ‘physical cues’ om tot een optimale tijdlijn te komen.

‘From trash to treasure’: een collega vertelt over zijn jarenlange ervaring met ‘downsizen’ van huizen, waarbij steevast de eerste vraag is: What do I do with the pictures?

Een andere collega ging in op het digitaal verzamelen van alle informatie als 1e stap in het ordeningsproces en welke kabels hij allemaal nodig had om oude computers, CD-roms, SD-kaartjes etc. leeg te trekken.

Een aparte class werd gewijd aan ‘metadata’ [de tags die je een foto meegeeft] om goed te kunnen zoeken, oftewel foto’s makkelijk te kunnen terugvinden!

‘Going remote’, de titel van een andere class, kan zeker interessant zijn in deze nieuwe tijd. Hierin werd verteld dat via het delen van je scherm je mensen ook echt kunt helpen en zelfs internationaal zou kunnen werken

Uiteraard ging het ook over producten om te archiveren. Belangrijke tip: gebruik altijd een harddrive als 1e backup en de ‘cloud’ als 2e backup. N.B. producten als ICloud zijn tijdelijk: als je niet meer betaalt, houdt alles op!

Leuk om te zien dat onze collega’s dezelfde soort service aanbieden als die wij gebruiken:
1 VIP: het hele project overnemen, ‘Ik doe het voor jou’
2 projectmanager: ‘We doen het samen’
3 1- op-1 coaching’: Ik leer het jou te doen’

Hoe dan ook: het is weer eens bevestigd (ons eigen onderzoek tijden de 50Plusbeurs 2019 laat deze uitkomst ook zien) dat de nood en noodzaak van ‘foto organizing’ hoog is en dat veel mensen het door gebrek aan tijd en kennis uitstellen en zich daar heel onprettig bij voelen!

Quote van een trendwatcher :
“Don’t you have a photomanager? Are you doing it all by yourself?”